balandžio 21, 2020

IT įmonės vadovas: mums tai galimybių laikas

Daugiau nei dešimtmetį nuolat augančiai valdomų Cloud, DevOps ir IT paslaugų bendrovei BTT Group vadovaujantis Donatas Zaveckas atviras: dalis verslų šios krizės neišgyvens, o IT sektoriaus įmonėms tai „aukso“ amžius, nes skaitmeninė transformacija vyksta greičiau, nei buvo galima pasvajoti.

Pirmas dalykas, kurio norisi paklausti, kaip COVID 19 veikia technologijų verslą: užimtumą, darbuotojus, apyvartą?

Pirmąją karantino savaitę užklausų skaičius mūsų servisui padidėjo dvigubai. Technikai turėjo spręsti daugybę su nuotoliniu darbu susijusių klausimų. Ir tai ne tik programinės įrangos, o dažniausiai – saugumo klausimai. Mes tą mokame daryti, tai padėjome su malonumu.

COVID 19 įtaką mes tikrai jaučiame. Tarp mūsų klientų yra visi didieji Lietuvos viešbučiai, kurie šiuo metu išgyvena labai sudėtingą laikotarpį. Taip pat keletas rimtų kelionių organizatorių. Partneriškai ieškojome sprendimų, kaip jiems padėti šiuo nelengvu laiku.

Esame nuolat auganti (po 30% per metus) valdomų paslaugų bendrovė. Laikomės finansinės drausmės, turime vadinamąją „pagalvę“ ir tikiu, kad šią krizę pavyks atlaikyti išsaugojus visą komandą. Mums tai galimybių laikas. Nes skaitmeninė transformacija vyksta kur kas greičiau, nei galėjom įsivaizduoti.

Vadovaujate vidutinio dydžio įmonei. Kokia Jūsų strategija valdant kylančias grėsmes verslui. Galbūt atsižvelgiant į situaciją ėmėtės nenumatytų veiksmų?

Daugiausiai dėmesio skiriu savo komandai. Kad dirbdami iš namų jie jaustų komandos dvasią, būtų disciplinuoti ir siektų mūsų užsibrėžtų tikslų net ir per karantiną.

Šiuo metu mes tikrai turime daugiau darbo ir daugiau galimybių. Klientams reikia patikimų IT paslaugų tiekėjų. Todėl kokybiškai apdoroti užklausas, padėti klientams – mūsų prioritetas.

Strategijos kol kas nekeitėme, dirbame išimtinai su verslo klientais. Gali būti taip, kad pavyks išlaikyti suplanuotą augimą.

Kaip Jūs vertinate, IT verslui ši krizė – galimybė ar didžiausias iššūkis?

Visam IT sektoriui – vienareikšmiškai – tai galimybė. Kaip jau minėjau, kokybiškų IT paslaugų dabar reikia visiems. Jeigu anksčiau kai kuriems klientams reikėdavo papildomų argumentų dėl saugumo sprendimų, tai dabar nieko aiškinti nereikia.

Vienas dalykas, kurį stebime, premium klasės verslo įrangos pirkimų augimas. Mes visada parduodavome daug kompiuterių, bet per šias dvi savaites gauname labai daug užklausų.

Arba klientai naudojasi proga atsinaujinti įrangą labai geromis kainomis, arba tiesiog reikalingi papildomi komplektai darbui iš namų.

Su kokiomis didžiausiomis problemomis susiduriate?

Kaip ir visi. Didžiausias iššūkis – mokėjimų atidėjimai. Bet aš nevadinčiau to problema. Partneriai turi vieni kitiems padėti. Svarbiausia – atvirai kalbėtis.

Manau, bus visko. Dalis verslų neišgyvens. Turime elgtis atsakingai. Nestabdyti atsiskaitymų su tiekėjais, su darbuotojais. Nes dabar ekonomika „važiuoja“ ant tarpusavio pasitikėjimo. Negalime tapti „stabdžiais“. Nes mažas akmenėlis, riedantis nuo kalno, gali sukelti didelę griūtį, kuri bus nenaudinga visiems.

Kokios pagalbos dažniausiai reikia klientams, dirbantiems iš namų? Su kokiomis problemomis jie susiduria?

Dauguma mūsų klientų naudoja Microsoft programinę įrangą, kuri subalansuota tiek darbui ofise, tiek iš namų. Programėlė „Teams“ leidžia lengvai organizuoti susitikimus, „SharePoint“ yra saugus būdas dalintis dokumentais, juos redaguoti ir pan. Pirmosiomis dienomis turėjome skirti šiek tiek laiko klientų edukacijai, nes ne visi iki krizės išnaudojo programinės įrangos galimybes.

Didžiausias iššūkis šiomis dienomis – saugumas. Tam skiriame labai daug dėmesio.

Vis garsiau kalbama apie kibernetinio saugumo iššūkius. Ar Jūs tą pastebėjote?

Apie tai įspėjo ir Nacionalinis kibernetinio saugumo centras. Piktavaliai, prisidengdami Pasaulinės sveikatos organizacijos vardu, siuntinėja laiškus su žalingu programiniu kodu, platina suklastotas svetaines, socialinės inžinerijos metodais bandoma paskatinti vartotoją įsidiegti kenkėjišką programinę įrangą bei išgauti konfidencialią informaciją.

Mes taikome daugybę apsaugos metodų. Visa programinė įranga turi būti atnaujinta. Ypatingai – elektroninio pašto apsaugos sprendimai.  Įrenginiai ir informacija juose privalo būti šifruojami. Naudodami VPN konfigūruojame saugų prisijungimą prie ofise esančių resursų. Žmonių edukacija ir dar daug sprendimų.

Ar galėtumėte įvardinti pramonės šakas, kurios labiausiai nepasiruošę dirbti nuotoliniu būdu?

Sprendimai dirbti nuotoliniu būdu paruošti jau kokius 5 metus. Ir tai net ne visai priklauso nuo pramonės šakos.

Didžiausios problemos mūsų vadovų galvose ir tam yra galybė priežasčių: pasitikėjimas dabuotoju, saugumas, ištekliai. Ši krizė, mano manymu, neišvengiamai pakeis darbo ir vadovavimo kultūrą ir stilių.

Ką galėtumėte patarti su karantino iššūkiais susiduriantiems įmonių vadovams?

Krizės metu krenta kaukės. Aiškiai matome, kas yra kas. Aš kiekvieną rytą atsikeliu su klausimu: kuo galiu padėti, kuo galiu būti naudingas? Savo klientams, savo partneriams, savo darbuotojams. Tokiu būdu kiekvieną dieną pats augu kaip žmogus. Krizė praeis, o mes galime iš jos išeiti labiau žmonėmis. Žmogiškumas ir atjauta yra pamatas asmeninei ir verslo sėkmei.

Donatas Zaceckas daugiau nei dešimtmetį vadovauja valdomų Cloud, DevOps ir IT paslaugų bendrovei BTTGroup (Skaylink)