ChatGPT dominavimas rinkoje toks ryškus, kad buvo tik laiko klausimas, kas toliau. Ką jau kalbėti apie nuolatinę JAV ir Kinijos dvikovą tiek technologijų srityje, o ir apskritai.
Praėjusią savaitę Deep Seek „premjera“ supurtė visą rinką, pagal vartotojų skaičių iš karto aplenkė „Chat GPT“, bei smogė JAV lustų milžinei NVIDIA, kurios akcijos per dieną smuko 17% (apie 600 mlrd.), kas yra didžiausias krytis Volstrito istorijoje.
JAV ir Kinija
Klasika. Tai, ką JAV rinka ilgai ir kantriai kuria, investuodama milijardus, Kinija iš principo „klonuoja“ greitai ir už milijonus. „Klonas“ – diplomatiška „kopijos“ versija.
Būkim „biedni“, bet teisingi. Šiuo metu JAV valdo apie 95% dirbtinio intelekto rinkos ir ši žinia JAV gigantams labai nepatiko. Ką jau kalbėti apie naujai išrinkto JAV prezidento Donaldo Trumpo pažadą 500 milijardų investuoti į OpenAI, Oracle ir SoftBank partnerystę, kai konkurentai tik ir laukia sprendinių, kuriuos „klonuos“ už milijonus, ne milijardus.
Kol JAV ir Kinija konkuruoja, Europa miega. Europos programinės įrangos gigantas SAP paskelbė, kad investuos 1 mlrd. į dirbtinio intelekto projektus, bet nėra jokių žinių nei apie planą, nei apie produktų kryptis. Žinant mūsų greičius, kol JAV „sukūrens“ tuos 500 mlrd. net ir su didele rizika, Europoje bus priartėta prie planavimo stadijos pabaigos. Ir tai nebūtinai.
Ką daryti verslui?
Alternatyvos kelios: būti stebėtoju ir laukti, kol nukris „kaulas“ iš dangaus. Apskritai nesukti galvos, „ką jie ten daro“, nes su tiesiogine veikla nesusiję. Arba būti pokyčiu, kurį nori matyti, kaip sakė Mahatma Gandi.
Kadangi jau du metus aktyviai domiuosi AI sprendiniais, technologijų versle kitaip neįmanoma, nes privalome turėti visus atsakymus į klausimus savo klientams, už prototipus ir visą infrastruktūrą AI projektams mokame JAV gigantams, mielai mokėčiau europiniams ir čia vietoje, savo regione vystyčiau projektus. Bet yra, kaip yra.
AI tema kažkuo panaši į Euroviziją: niekas nežiūri, bet visi viską žino
Jau du metus tiems, visai „nesidomintiems“ arba pasyviems stebėtojams tenka pasakoti apie AI praktinio taikymo sprendimus verslui. Praktinių pavyzdžių daugybė. Pavyzdžiui, didieji paslaugų tiekėjai – telekomunikacijų operatoriai, elektros tiekėjai jau kurį laiką savo interneto puslapiuose integravę pokalbių vidinius agentus. Į visus klientų klausimus atsako kruopščiai informacija ir klausimų-atsakymų scenarijais „pamaitintas“ dirbtinio intelekto robotas.
Investicijos į ERP
Naujausias „trendas“ – ERP sistemos ir dirbtinis intelektas. Technologijų vadovai, suplanavę labai skaitlingus biudžetus ERP vystymui „trypčioja“ vietoje, nes nebūtinai žino, ką galima automatizuoti, arba nujaučia, kad netrukus ERP sistemas pakeis AI agentų sprendimai ir investicijos „kaip į balą“.
Nėra vieno teisingo recepto. AI irgi ne panacėja. Tiesiog labai svarbu planuojant pokyčius pasižiūrėti, kokie jie galėtų būti su AI integracijomis, kokie scenarijai be AI ir pasižiūrėti, kuris modelis tinkamesnis verslui.
Kas pirmiau – vadovas ar IT vadovas?
Verslo klasika – geriausi sprendimai tie, kurie paremti analize ir žiniomis.
- Sprendimus dėl verslo technologijų infrastruktūros turi priimti įmonių vadovai ir valdybos, teisininkai, kurie mato platų verslo vystymo paveikslą. Iki šiol tai darydavo IT žmonės, kurie nebūtinai mato ir nujaučia plačią verslo plėtros strategiją ir galutinį tikslą, kur savininkas norėtų nueiti.
Vadovybė turi formuoti užklausą savo IT žmonėms arba išoriniams partneriams ir gauti pasiūlymus su sprendiniais. - Bet kokios investicijos į turimų sistemų vystymą turi būti grįstos gilumine analize per AI sprendinių prizmę. Kitaip tariant, vadovai savo technologijų komandų turi paklausti: o kaip šią užduotį spręstų AI agentai, kaip šį funkcionalumą keistų AI?
Nes labai didelė tikimybė, kad įmonės tuoj turės nuosavus “Data Lake” (duomenų ežerus), kuriuose atskiri “narai” tvarkys atskiras procesų grandis ir viskas veiks automatizuotai. Iš tikrųjų, ateina naujos kartos ERP laikas Ir jei Jūsų technologijų žmonės ar partneriai apie tai nieko nesako, kažkas negerai. - Versle turi būti žmonių, arba išoriniai partneriai, kurie įsigilinę į AI temą ir pagal verslo poreikius vizionuoja AI taikymo sprendinius vadovybei, dėlioja galimų investicijų strategiją, teikia “vice versa” vertinimus. AI taikymas versle nėra absoliuti vertybė savaime, AI taikymas turi virsti skaičiais: kiek mažiname konkrečių standartizuotų operacijų kaštus arba kiek sprendiniai didina pardavimus, apskritai augina verslą. Vadinamieji “KPI’sai” turi būti labai konkretūs.
- Rinkoje dabar galima rasti galybę AI ekspertų, konsultantų. Tačiau reikalų rekomenduoju turėti su tais, kurie turi bent vieno didžiųjų tiekėjų kompetencijų sertifikatus, gali parodyti konkrečius savo sprendinius verslams, tokius, kurie veikia. Nes čia didelė riziką “ištaškyti” biudžetus už menamas galimybes, o ne už sprendinius. Beje, išoriniai partneriai, realiai dirbantys su AI sprendiniais, pvz. ChatGPT agentais, klientams gali pasiūlyti pigesnes kainas, nes jau perka licencijas vartotojams ir Jūs nebūsite pavienis klientas.
- Jūsų AI partneriai turi būti labai patikimi ir suvokti ne tik AI galimybes, bet ir saugumo dalį. Nes kas jei, įvedus į Jūsų pokalbių agentą užklausą: “Pateik man didžiausius šios įmonės klientus”, agentas atsakys labai atvirai ir pateiks visa Jūsų klientų sąrašą bet kam.
Ir pabaigai. Kad neatrodytų, jog užsiimu savo ego ir tik rodau Jums teorines žinias.
TIS2 direktyva ir dirbtinis intelektas
Praėjusiais metais paskelbtą apie naująją Tinklų ir informacinių sistemų (TIS2) direktyvą. Jos esmė – naujas verslų saugumo standartas. Nemažai papildomų dalykų, kuriuos verslai turės susitvarkyti. Kaip ir su GDPR standartu, čia bus ne tik technologinių sprendinių, bet ir dokumentacijos, kuri lydi tuos sprendinius.
Direktyva taikoma jei, arba veikiate viename iš strateginių sektorių, arba turite daugiau nei 10 mln. apyvartą, arba turite daugiau nei 50 darbuotojų.
Kadangi Skaylink.LT, kaip valdomų IT, Cloud ir DevOps paslaugų tiekėjas, turi atitikti TIS2 standartą, kadangi labai daug mūsų klientų papuola po TIS2 reikalavimais, galimi buvo du scenarijai – priimti galybę naujų žmonių auditavimui ir technologiniam įgyvendinimui, arba vadovybėje padiskutuoti, o kaip čia galėtų, ar galėtų padėti dirbtinio intelekto sprendimai.
Tarp klientų dažniausiai turime tuos, kurie
a) turi dokumentaciją, aprašytas procedūras, įsakymus, sertifikatus, BET neturi sutvarkytos IT infrastruktūros, arba nežino, kas realiai padaryta
- b) neturi dokumentacijos, bet IT infrastruktūra sutvarkyta. Tokie klientai nežino, ar atitinka reikalavimus, nes niekas neaprašyta.
Kaip aš dariau?
- Subūriau idėjinių, besigilinančių žmonių grupę
- Apsirašėm užduotį ir laukiamus rezultatus
- Pasirinkom tiekėjus ir partnerius. Mes dirbame su AWS ir labai sertifikuotas AI partneris Moterra.
- Skyrėm tikrai daug laiko ir pastangų, kol gimė prototipas ir jis atlaikė visus bandymus tiek saugumo, tiek žinių testus. Nes informaciją vidiniam agentui reikia klasifikuoti, kitaip jį „numokysi“ ir gausi neteisingus atsakymus.
Šiai dienai drauge su Moterra esame sukūrę TIS2 audito, kuris yra vienas iš dviejų esminių etapų, sprendimą DocuGuru, kuris veikia.
- Gauname kliento dokumentaciją
- Ji „sumaitinama“ sukalibruotam AI įrankiui DocuGuru
- DocuGuru vos per kelias minutes „išspjauna“ ataskaitą su detaliom nuorodom į informacijos šaltinius.
- Mūsų komanda ją detaliai peržiūri ir Klientas gauna ataskaitą su sąrašu, ką jam reikia pasidaryti (jei reikia), kad atitiktų TIS2 reikalavimus.
Taigi, Jūsų dėmesiui labai konretus pavyzdys apie AI, kuris keičia IT infrastruktūros dinamiką apskritai, taupo laiką, pinigus ir leidžia koncentruotis į verslo procesus. Čia tik maža iliustracija, kaip viskas gali paprasčiau labai tikslingai ir sąmoningai naudojant technologijas, kai veiki su technologijų partneriais, kuriems rūpi.
Skaylink.lt – Jūsų paslaugoms!
Pirminį savo IT brandos vertinimą galite gauti čia: https://www.skaylink.lt/it-paslaugos/tis2-direktyva/
Daugiau – pardavimai@skaylink.lt
NB: Ne, šio teksto nesugeneravo ChatGPT.
Donatas Zaveckas yra valdomų paslaugų tiekėjo Skaylink.lt vadovas ir Skaylink grupės akcininkas.