Naujosios technologijos ir išmanieji įrenginiai jau senokai atrado kelią į Lietuvos mokyklas. Tačiau ar investicija į naują kompiuterių klasę bei interaktyviąją lentą yra būtent tai, ko reikia šiuolaikinei mokymo įstaigai? Tiksliau, ar to pakanka? Kaip iš daugybės rinkoje siūlomų produktų ir sprendimų išsirinkti tuos, kurie optimaliai atliktų savo pagrindinę funkciją – padėti mokytojams ir mokiniams ugdymo procese?
Vilniaus tarptautinės mokyklos (VIS) auklėtinius ir darbuotojus šiemet po vasaros atostogų pasitikusios informacinių technologijų (IT) naujovės veikiausiai nenustebintų kitų koja kojon su šiuolaikinėmis technologijomis žengiančių mokyklų mokinių ar mokytojų, tačiau be abejonės sudomintų gyvenančius technologijų amžiaus naujovėmis. Ir, žinoma, pateiktų daugybę siurprizų tiems, kuriems pamokos vis dar asocijuojasi su kreiduota lenta ir kabinetuose iškabinėtais kartoniniais mokomaisiais plakatais.
Technologijų pasirinkimą nulėmė mokykloje puoselėjami ugdymo principai
Šioje mokykloje ugdymas vyksta pagal Tarptautinio bakalaureato ugdymo programą, kurios kertinės vertybės yra mokymasis tyrinėjimo būdu, integruotas įgūdžių tobulinimas bei tarptautiškumo ugdymas. Į visa tai buvo atsižvelgta ir renkantis IT įrangą tiek mokinių ugdymui, tiek mokyklos personalo patogumui.
„Nėra itin sudėtinga prisipirkti naujos kompiuterinės įrangos, bet ar tai yra pagrindinis tikslas?“ – svarsto VIS technologijų mokytojas Antanas Stonkus. Jo įsitikinimu, žymiai svarbiau yra parinkti tokias mokymo priemones, kurios padėtų įgyvendinti ugdymo proceso tikslus, o ne atvirkščiai, mokytojams sukeltų galvosūkį, kaip pritaikyti mokymo programą ir išnaudoti turimą įrangą. Technologijos neturėtų tapti centrine ašimi, aplink kurią kuriamos ugdymo programos. Pagrindinė naujųjų technologijų funkcija – pagalbinė.
Dėl šios priežasties įgyvendinant Technologijų projektą, kurio metu buvo ketinama įsigyti audiovizualinę ir kompiuterinę techniką, buvo sudarytas Technologijų komitetas. Į šį komitetą buvo pakviesti, visų pirma, tie mokytojai, kurie aktyviausiai naudojo technologijas ugdymo procese, taip pat IT specialistai – mokyklos IT priežiūros paslaugų teikėjos įmonės „BTT Group“ atstovai.
Komisija pirmiausia atliko išsamų tyrimą apie tai, kaip iki tol buvo naudojama mokykloje esanti kompiuterinė ir kita techninė įranga. Taip buvo nuspręsta atsisakyti tradicinių stacionarių išmaniųjų lentų, kurias pakeitė mobilūs sprendimai, taip pat buvo įsigyti planšetiniai bei nešiojamieji kompiuteriai ir įgyvendinti kiti praktiniais pastebėjimais bei inovacijomis pagrįsti sprendimai.
Matematikos mokosi internete
Kol dauguma tėvų ir pedagogų susiėmę rankomis už galvų svarsto, kaip atitraukti vaikus nuo kompiuterių ir interneto, VIS matematikos mokytojas Tony į klasę sugužėjusiems aštuntokams išdalija planšetinius kompiuterius. Čia jų laukia praktinės matematikos užduotys, pasiekiamos internetu iš mokymosi portalo KhanAcademy.org.
„Vaikams labai patinka portalo formatas, pateikimas, iššūkis ir tai, kad galima aiškiai matyti savo progresą“, – pasakoja Tony savo kompiuteryje rodydamas mokinių pasiekimų diagramas. „Šios programos dėka galiu stebėti, kuriam mokiniui sekasi gerai ir jis gali atlikti papildomas arba kartojimo užduotis, o kuriam reikia pasitempti ar skirti papildomo dėmesio nagrinėjamai temai“. Mokiniai, nesupratę pamokos, portale gali savarankiškai peržiūrėti filmuotą medžiagą, ir tai daryti kiek nori kartų jiems patogiu metu – mokykloje ar namuose.
Kadangi nemaža dalis mokyklos auklėtinių į pamokas atsineša savo kompiuterius ar išmaniuosius įrenginius, mokyklos vadovybė nusprendė geriau įsigyti mažiau, bet geresnes technines charakteristikas turinčių nešiojamųjų bei planšetinių kompiuterių – tiems mokiniams, kurie neturi, pamiršo namie ar tiesiog neatitinka jų asmeninio įrenginio operacinė sistema pamokos metu naudojamoms aplikacijoms.
Pirmenybė – vaizdinei medžiagai
Nors audiovizualines priemones medžiagos rodymui ant lentos mokykloje naudoja dauguma mokytojų, išmaniųjų lentų teikiamais privalumais pamokas paįvairina tik keli VIS mokytojai. Dėl to buvo atsisakyta minties įrengti kabinetą su stacionaria išmaniąja lenta ir nuspręsta įsigyti kone perpus pigesnį sprendimą – mobiliąją išmaniosios lentos sistemą. Tokią sistemą mokytojui patogu pasiimti į bet kurį kabinetą, kuriame yra magnetinė lenta ir projektorius.
Šis „BTT Group“ specialistų pasiūlytas inovatyvus sprendimas užtikrino ne tik mobilumą, bet ir galimybę daugiau lėšų skirti kokybiškesnių projektorių įsigijimui. Vienas pagrindinių reikalavimų įsigyjant projektorius buvo ilgaamžių lempų (LED) technologija, mažinanti eksploatacijos išlaidas. Pagrindinis tradicinių lempinių projektorių trūkumas – palyginti didelės eksploatacijos išlaidos, sąlygojamos riboto lempų tarnavimo laiko.
Dar viena naujovė, palankiai sutikta mokyklos auklėtinių – tai WiDi (Wireless Display) technologija, kuri buvo įdiegta technologijų dizaino klasėje. Tokiu būdu mokiniai, atlikę užduotis nešiojamuosiuose ar planšetiniuose kompiuteriuose, savo darbus kitiems gali realiu laiku rodyti per klasėje įrengtus monitorius.
Svarbiausia – mokinių saugumas virtualioje erdvėje
Įgyvendinant minėtus sumanymus, visoje mokyklos teritorijoje (ne tik atskirose zonose) buvo įrengtas visiems mokiniams ir darbuotojams prieinamas bevielis interneto tinklas. Tai buvo neišvengiama, nes pagal vykdomą Tarptautinio bakalaureato programą darbas mokykloje struktūruotas ne tradicinėmis pamokomis, o bendrais moksleivių projektais, mokymasis vyksta nuolat ir visur – net ir bendrose mokyklos erdvėse, fojė, kieme.
Tačiau priimant šį sprendimą neapsieita be diskusijų apie skaitmeninį saugumą – tai buvo vienas didžiausių iššūkių mokykloje, kurioje kasdien per 200 vartotojų įvairiais įrenginiais jungiasi prie pasaulinio žiniatinklio.
„Mūsų pasiūlytos tinklo saugumą užtikrinančios Cyberoam įrangos dėka apribojome naudojimąsi tam tikrais interneto puslapiais, visų pirma, naršymą socialiniuose tinkluose ir žalingą poveikį mokiniams turinčiuose tinklapiuose“, – sprendimą komentavo įmonės „BTT Group“ specialistas Donatas Ratinskas, pridurdamas, jog vidiniame tinkle naršantys vartotojai yra apsaugoti ir nuo virusų atakų. Be to, minėto gamintojo įrenginiai užtikrina ir duomenų privatumą. Juk visi dokumentai ir mokymosi priemonės (namų užduotys, lankomumo žurnalai, vertinimo sistema, bendros aplikacijos ir kt.) talpinamos mokyklos sistemoje „debesyje“, saugiai prieinamos bet kokiu prietaisu ir mokykloje, ir už jos ribų.